- Prvé pravidlo divadelnej improvizácie je povedať: Áno, a. Slovo „Áno“ znamená to, že súhlasíš s tým, čo povie tvoj partner. Použitím „A“ akceptuješ to, že odtiaľto sa veci môžu zmeniť.
- Vyhýbaj sa nezhode. Ak tvoj partner povie: „Sme na pláži,“ a ty povieš: „Nie, sme v slabo osvetlenej pivnici v centre vzdelávania pre dospelých“, obaja máte technicky pravdu, ale stojíte v ceste vášmu vlastnému šťastiu.
- Používaj oznamovacie vety namiesto opytovacích. Kladenie otázok vedie k odpovediam a následný poznatok vedie ku sklamaniu. Oznamovacími vetami si dodávaš sebavedomie a zároveň tým pomáhaš svojmu partnerovi pri rozvíjaní príbehu.
- Nestrácaj dlho čas hľadaním ideálneho partnera na improvizačnú scénu, ktorý je vtipný a baví ho spolupracovať s tebou. Nakoniec si skvele zaimprovizuješ s osobou, ktorá je fyzicky najbližšie k tebe v tvojom improvizačnom kurze.
- Je veľmi dobré vytvoriť si s postavami priateľský vzťah hneď na začiatku. Čím dlhšie budeš čakať na to, aby ste vysvetlili divákom, v akom vzťahu sú si vaše postavy navzájom, tým pravdepodobnejšie budú diváci unavení a stratení.
- Nezabudni si všímať neverbálne podnety od tvojho partnera. Je tvoj partner veselý alebo naštvaný? Na základe neverbálnych podnetov, ktoré vysiela partner, sa dá začať konverzácia.
- Keďže v divadelnej improvizácii nie sú žiadne rekvizity, musíš napodobniť svoje akcie a predstierať, že pracuješ s rôznymi druhmi bežných pedmetov. Publikum nie je také hlúpe, aby nevidelo rozdiel, naopak, dosť inteligentné na to, aby sa prispôsobilo.
- Skús sa sústrediť na prítomnosť. Motanie sa v minulosti je pre publikum nudné, hoci je nevyhnutnou súčasťou ľudskej existencie. Za zmienku stojí tiež, že minulosť je hlavným úpadkom hlavného protagonistu vo filme Veľký Gatsby.
- Snaž sa vyhnúť konfliktom na scéne, keďže to nie je veľmi zábavné. Zvyčajne to vedie k frustrácii, odchodu z kurzu a nechceniu vrátiť sa ďalší týždeň späť.
- Nesnaž sa byť vtipný. Keď sa improvizátori aktívne snažia byť vtipní, môže to pôsobiť umelo a násilne. Improvizácia je o tom byť v prítomnosti a autenticky reagovať na scénu, postavy a situácie. Byť nasilu vtipný môže narušiť organický charakter improvizácie a urobiť ju menej autentickou. Ak sa herec sústreďuje iba na to, aby bol vtipný, môže nechtiac blokovať alebo odmietať ponuky svojich scénických partnerov. Improvizácia je založená na princípe "Áno, a..." - prijímanie a rozvíjanie toho, čo bolo už vytvorené. Snažiť sa byť vtipný na úkor priebehu scény môže narúšať tok a obmedzovať celkovú kvalitu scény.
- Zapamätaj si, že v improvizácii neexistujú chyby. Cieľom impra je podporiť teba a tvojich partnerov v experimentovaní a riskovaní, ale tvrdou skutočnosťou je, že impro komunita už dávno úplne zakázala chyby - všetko, čo robíte, bude prijaté neuveriteľne vážne. Preto sa nezahanbuj.
- Zapamätaj si, že divadelná improvizácia je o tom, aby si sa zabavi. Ak sa zabávaš, tak si už skúsený na tieto lekcie, ale nie dostatočne dobrý, aby si robil impro na profesionálnej úrovni.
Editovala a preložila: Ľubka Safková
Zdroj: https://www.mcsweeneys.net/articles/improv-comedy-rules-for-pessimists